CD selalu bocor?

Isnin, 7 November 2011


Adakah poket CD anda selalu bocor?

Kalau ikut pengalaman saya macam secara jujurnya, saya rasa poket CD ni senang bocor (leaking) . Kalau baca di internet,banyak yang akan sarankan suruh
1. setting kat paha , agar tight sikit daripada disposable
2. buat strip washing dengan air panas dan dishwashing detergent
3. double insert

tapi kalau sudah cuba semuanya.... tapi masih suka bocor (macam masalah saya) ..

pendapat saya sebenarnya

masalah utama CD bocor ...

1. permukaan microfleece adalah tidak cukup untuk menyerap air kencing dengan cepat (terutama bayi kecil)
2. insert microfiber sebenarnya tak tahan tekanan (compression). maksudnya , bila ada air kencing, dihempap badan bayi, air kencing akan keluar dengan senang

so penyelesaian saya untuk masalah ini ialah....


jeng jeng jeng.....

1. jangan bubuh insert dalam poket, bubuh dia atas permukaan CD (lay in style). boleh gunakan nappy liner brand pureen / anakku / di supermarket yang murah - 100 keping untuk RM7 kot, dan liner ni boleh dibasuh byk kali, nappyliner ni akan bagi "stay dry feeling"

2. gunakan insert selain daripada microfiber. kegemaran saya sekarang ialah insert bamboo + zorb. Zorb ialah bahan sintetik baru yang menyerap 10 kali lebih cepat dari microfiber dan lebih tahan "compression" dari microfiber. setakat ni saya guna dengan zorb ni memang tak pernah bocor.

"For a head to head comparison on thickness, stacking Zorb on a desk against the common fabrics will show you something like this. 1 layer of Zorb is the same as:
  • 3 layers of flannel
  • 2.25 layers of French terry
  • 1.3 layers of cotton fleece
  • 1 layer of sherpa.
Now, to get the same absorbency, as 2 layer of Zorb, you will need:
  • 8 layers of flannel
  • 6 layers of French terry
  • 5 layers of cotton fleece
  • 4 layers of sherpa."

insert zorb+bamboo

maklumat tentang zorb di sini
(setakat ni hanya satu e-store jual insert zorb di Malaysia - www.everythingbabything.com)


Selamat menggunakan Poket CD!


Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Mohon tuan/puan bersopan santun ketika memberikan komen.