Bolehkah Probiotik Merawat Eczema?

Ahad, 12 Mei 2024

 

red scaly skin on baby cheek


Tentu anda biasa melihat tompok-tompok merah pada pipi, siku atau pun kaki bayi dan kanak-kanak. Apabila terjadi di kalangan bayi yang baru lahir, kadang kala ianya disebut sebagai ruam susu. Dari segi perubatan, keadaan ini dipanggil “eczema”. Artikel ini akan membincangkan mengenai aspek-aspek penting eczema termasuk punca, gejala, dan kaedah pengendalian yang disarankan.

 



Apakah itu eczema?

Eczema merupakan satu penyakit kulit yang biasa terjadi dan boleh mempengaruhi sesiapa saja pada peringkat umur yang berbeza. Ia dikaitkan dengan keradangan yang menyebabkan kulit menjadi kering, gatal, dan pecah-pecah. Keadaan eczema ini akan mengurangkan lembapan pada kulit dan mendedahkan anda kepada keadaan di persekitaran seperti bakteria dań lain-lain.

Mengapa Eczema terjadi?

Tindak balas sistem imun badan

Eczema sering kali dikaitkan dengan tindak balas sistem imun yang tidak seimbang di mana ia terlalu aktif, menjadikan kulit sensitif terhadap pelbagai rangsangan. Apabila sistem imun badan bertemu dengan allergen (bahan yang boleh menyebabkan reaksi), sistem imun tersebut bertindak lebih aktif dari yang sepatutnya, kerana ia menyangka allergen tersebut adalah partikel berbahaya seperti virus atau bakteria. Oleh itu, sistem imun akan mengaktifkan sistem pertahanan badan dengan menimbulkan keradangan. Keradangan atau inflammation adalah tindak balas semula jadi badan manusia bagi melawan partikel bahaya.

Faktor genetik kekeluargaan

Faktor genetik juga memainkan peranan penting di mana individu yang mempunyai sejarah keluarga dengan eczema atau alahan lain seperti asma dan resdung, lebih cenderung untuk mengalami eczema.

Faktor persekitaran

Faktor luaran adalah seperti asap, pencemar udara, sabun, dan prodük penjagaan kulit boleh menimbulkan reaksi eczema. Cuaca yang panas dan berpeluh juga boleh mencetus atau memburukkan keadaan eczema kerana menyebabkan kulit menjadi lebih gatal.

Faktor emosi

Sekiranya anda/anak anda mengalami tekanan stress yang tinggi atau mengalami kemurungan (depression), kemungkinan anda/anak anda mengalami eczema adalah lebih tinggi dari biasa.

Gejala/ Simptom atau Tanda-tanda Eczema

Kulit kering, merah dan gatal

Simptom eczema biasanya bermula semenjak bayi atau kanak-kanak (kurang umur 5 tahun). Simptom ini akan berlanjutan sehingga umur belasan tahum, dan ia akan datang dan pergi mengikut situasi semasa. Gejala eczema boleh berbeza-beza mengikut individu namun simptom yang umum termasuklah -

  • Kekeringan yang melampau pada kulit.
  • Kemerahan dan keradangan.
  • Gatal-gatal
  • Luka dan kulit mengelupas - sehingga kadangkala boleh mengakibatkan jangkitan sekunder apabila kulit pecah dan berdarah.
  • Kulit melepuh (terjadi blister) pada kulit

Ruam yang gatal ini boleh timbul di pelbagai lokasi pada badan, seperti:

  • tangan
  • muka
  • siku
  • kaki
  • lutut
  • muka, terutamanya pipi
  • telinga

Ramai ke yang mengidap eczema?

Kajan mendapati seramai 10-20% kanak-kanak mengalami eczema. Namun, sebahagian besar dari mereka tidak mengalami masalah ini apabila mereka dewasa. Cuma pengidap eczema perlu mengawal pemakanan, pendedahan kepada allergen serta keadaan emosi dan stres supaya ianya tidak menjadi buruk.

Pengendalian Eczema

Kebanyakan doktor menggunakan istilah pengendalian eczema kerana eczema ini biasanya akan kekal sepanjang hayat. Namun, ianya boleh dikawal dan biasanya, akan menjadi buruk (flare-up) apabila terdedah kepada perkara-perkara yang merangsang eczema tersebut.

Jenis-jenis eczema

Terdapat pelbagai jenis eczema yang boleh mengganggu kehidupan seharian kita sema, di mana-mana cisi-viri eczema ini berbeza dan rawatannya juga boleh berbeza di antara satu sama lain. Jenis-jenis eczema tersebut seperti-

  • atopic dermatitis (yang paling kerap ditemui)
  • seborrhoea dermatitis
  • numular eczema
  • dyshydrotic eczema
  • contact dermatitis

Rawatan

Kaedah merawat eczema berbeza-beza mengikut individu yang mengalami keadaan ini. Tentunya, rawatan yang terbaik adalah yang dipreskripsikan oleh doktor anda, kerana beliau akan dapat menilai dan membuat perbandingan mengenai keadaan anda/anak anda dalam setiap perjumpaan di klinik dan seterusnya akan dapat menyusun dos dan jenis ubat yang paling sesuai dengan tahap eczema anda/anak anda.

Namun , secara umumnya, langkah-langkah bagi merawat eczema adalah seperti di bawah : 

  • Penggunaan emolien adalah langkah pertama dalam mengurus eczema. Emolien membantu melembapkan kulit dan melindunginya dari bahan-bahan yang merengsa. Dapatkan emollien yang memenuhi ciri-ciri berikut- tiada pewangi atau pewarna atau bahan-bahan yang merengsa (irritant) kulit, mengandungi petroleum jelly atau minyak mineral (mineral oil) dan mengandungi lipids/ ceramides untuk menambahbaik lapisan kulit.
  • Krim steroid topikal (yang disapu) juga sering digunakan untuk mengurangkan keradangan dan gatal. Terdapat pelbagai tahap krim steroid yang boleh digunakan, namun kaedah penggunaannya berbeza mengikut keseriusan eczema dan kawasan eczema. Contohnya krim steroid yang kuat seperti betnovate atau dermovate tidak boleh digunakan di muka. Dapatkan nasihat doktor anda sebelum menyapu sebarang krim di kulit anak-anak anda.Krim steroid adalah selamat digunakan mengikut dose dan pada kawasan kulit yang ditetapkan.
  • Untuk kes lebih serius, doktor mungkin akan menetapkan ubat-ubatan sistemik yang membantu mengawal tindak balas imun yang berlebihan.⠀

Perubahan Gaya Hidup

Oleh kerana eczema ini merupakan keadaan yang berterusan, maka adalah sangat penting supaya gaya hidup anda/anak anda disesuaikan dengan situasi semasa bagi mengelakkan keadaan eczema tersebut flare up. Perubahan gaya hidup yang boleh dibuat adalah seperti - 

  • Elakkan bahan yang memulakan tindak balas (trigger) adalah aspek kritikal dalam mengurus eczema contohnya elakkan menggunakan sabun, pewangi,dan bahan pencuci baju seperti fabric softener yang boleh mengiritasi kulit. Trigger ini biasanya berbeza-beza antara setiap individu). Carilah sabun yang mengandungi pelembap (moisturiser) dan tidak mengandungi bahan iritasi boleh didapati di farmasi contohnya seperti Cetaphil, Queve, dan lain-lain. Manakala bagi sabun pencuci - dapatkan pencuci yang tertulis “hypoallergenic” bagi mengurangkan risiko anak-anak terengsa dengan bahan dalam produk berkenaan
  • Pakai pakaian yang diperbuat daripada bahan semula jadi seperti kapas untuk mengelakkan iritasi kulit. Elakkan kain sintetik seberti nylon, polyester dan lain-lain
  • Menjaga suhu persekitaran agar tidak terlalu panas atau dingin, yang boleh memburukkan eczema.
  • Elakkan mandi air panas yang boleh mengeringkan kulit dan mengurangkan lembapan
  • Bawalah anak-anak mandi di kolam renang 2-3 kali seminggu kerana didapati klorin dalam air kolam sedikit sebanyak mengurangkan realsi eczema
  • Sapukan emollien sebaik saja anak anda habis mandi, dan diulangi 3-4 kali sehari.
  • Elakkan anak-anak menggaru atau menggosok kawasan eczema. Anda boleh membalut kawasan tersebut dengan crepe bandage, atau memakaikan stokin/mitten supaya tidak digaru.
  • Basuh baju/seluar/selimut anak anda yang baru dibeli sebelum memakainya
  • Berhati-hati membeli ubat sapu yang tidak diketahui senarai kandungannya - kerana bimbang mengandungi krim steroid yang kat dan berbahaya kepada kulit

Probiotik dalam Pengendalian Eczema

Yogurt adalah salah satu makanan yang menganduing probiotik

Probiotik adalah bakteria baik yang membantu mengimbangi flora usus dan boleh memperkuat sistem imun. Probiotik boleh didapati dalam produk seperti yogurt, kefir, kimchi dan tempe.

Kajian terbaru menunjukkan bahawa probiotik mungkin mempunyai potensi dalam membantu mengurus dan mungkin mencegah eczema, khususnya pada kanak-kanak. Walaupun kajian tersebut masih dijalankan, tiada salahnya jika ibu bapa ingin menjadikan pengambilan probiotik melalui diet atau suplemen sebagai satu rutin harian supaya menjadi sebahagian daripada pendekatan holistik untuk mengurus eczema.

Penutup

Eczema adalah satu keadaan yang boleh memberi kesan yang signifikan terhadap kualiti hidup, namun dengan pengurusan yang betul, individu yang mengalami eczema boleh menjalani kehidupan yang sihat dan selesa. Tuan puan boleh membaca lagi mengenai eczema ini dengan lebih lanjut di link ini serta di sini. Kaedah rawatan berbeza dan mungkin perlu disesuaikan mengikut keperluan individu. Oleh itu, sangat penting untuk berbincang dengan doktor atau pakar dermatologi untuk mendapatkan rawatan yang paling sesuai untuk mengurus keadaan ini secara berkesan.


Rujukan:

1. https://www.doktorbudak.com/2013/07/22/eczema/

2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/318946

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Mohon tuan/puan bersopan santun ketika memberikan komen.